ایمنی از مهم ترین پارامترهای بهبود در شبکه حمل و نقل ریلی است

تاریخ انتشار:
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
IMG_0755

بی تردید حمل و نقل جزو مهم ترین فعالیت های انسانی در جهان امروز است که نقشی مهم در اقتصاد یک کشور دارد. سیستم حمل و نقل مراودات تجاری، سیاسی و تفریحی را میسر می سازد و باعث بالندگی جوامع می شود. در این میان ایمنی موضوعی باهمیت بالاست و می تواند نقشی اساسی در این فرآیند داشته باشد. به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با دکتر محمد درگاهی مدیرعامل محترم شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا پیرامون ایمنی در این صنعت گفت و گویی انجام شده است.آنچه در ذیل می خوانید  متن این گفت و گوست.

به عنوان سوال اول بفرمایید صنعت حمل و نقل در ایران و جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟

در جهان امروز حمل و نقل از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و زیست محیطی در زندگی جوامع اهمیت دارد. حمل و نقل به طور عام و حمل و نقل مسافری به طور خاص برای کشور ما ایران که از لحاظ جغرافیایی جایگاه حساس و مهمی در جهان دارد، حائز اهمیت است. چرا که به دلیل پهنه گسترده جغرافیایی کشورمان تبادلات گردشگری وسیعی را دربرمی گیرد. در این میان حمل و نقل مسافری یکی از ارکان غیر قابل انکار صنعت توریسم است و تمام متخصصین نسبت به وجود ظرفیت های بالقوه کشور در این باره اتفاق نظر دارند.

باید یادآوری کرد با تصمیم گیری درستی که در اواسط دهه 70 مبنی بر واگذاری بخشی از این صنعت به شرکت های خصوصی شد، نخستین قدم ها برداشته شد و در دهه 80 نتایج این اقدامات در جامعه نمود پیدا کرد. با این حال باز هم این حوزه زمینه توسعه کمی و کیفی فراوانی دارد.

به نظر شما در راستای بهبود ایمنی حمل و نقل چه اقداماتی باید انجام داد؟

ما ضمن گسترش صنعت حمل و نقل باید همزمان به بهبود کیفیت آن اهتمام داشته باشیم. توجه به سرعت و زمان، هزینه ها، پراکندگی سرزمینی خدمات، زمانی مطلوب خواهد بود که حمل و نقل از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.از این رو ایمنی از جمله پایه ای ترین پارامترهای بهبود در شبکه حمل و نقل ریلی است، مورد توجه ما خواهد بود.

باید عرض کنم قانون ایمنی راه ها و راه آهن در سال 1349 مصوب شده و با وجود گذشت بیش از 50 سال از آن تاریخ در حالی که بعد از انقلاب هم اصلاحاتی توسط مجلس شورای اسلامی در آن صورت گرفته، اما متناسب با شرایط کنونی نیست. به طور مثال در قانون مذکور نقش شرکت های خصوصی مد نظر قرار نگرفته، طبعا حقوق، وظایف و فرآیندهای تصمیم گیری، اجرا و نظارت شرکت ها و راه آهن جمهوری اسلامی ایران مشخص نشده است. در حالیکه مناسبات جدیدی در این صنعت شکل گرفته و فناوری های نوین در آن ایفای نقش می کنند و حتی نوع نگاه مسافران به سفر و حمل و نقل تغییر پیدا کرده است، قانون کشور ما تغییری نداشته است. بنابراین نیازمند بررسی و تصمیم گیری دوباره در جهت داشتن قانونی مبسوط تر در این زمینه هستیم. بعد از این شرکت ها ملزم به تنظیم آیین نامه ها و اقدامات مقتضی برای پیاده سازی ایمنی خواهند شد. افزون بر این در چارچوبی شفاف وظایف و اختیارات قانونی و نقشه راه زمینه های تنظیم مدل های اقتصادی جهت سرمایه گذاری و توسعه میسر می باشد.

به نظر شما نقش آموزش در ایمنی حمل و نقل تا چه حد است؟

باید اضافه کنم که در کشور های پیشرفته ایمنی به قدری اهمیت دارد که به طور مستقل درباره آن مطالعه و تحقیق می شود و بودجه های قابل توجهی جهت آموزش متخصصان ایمنی به آن اختصاص می یابد. حتی مطالعه ایمنی در  حمل و نقل خود به رشته ای مستقل در گرایش مهندسی تبدیل شده است.

ناگفته پیداست که برای دستیابی به ایمنی در زمینه های مختلف صنعت کشور، نیاز به برنامه ریزی دقیق و آموزش موثر است. برنامه ریزی در ایمنی حمل و نقل زمانی به درستی انجام خواهد یافت که منجر به کاهش تلفات و آسیب های جدی به همه ارکان انسانی اعم از کارکنان و مسافران و صدمات وسائط نقلیه و ابزارها شود.

حمل و نقل از جنبه محیط زیست چه تاثیری بر طبیعت و جوامع دارد؟

لازم است که در برنامه ریزی ایمنی تمامی ذینفعان مشخص باشند. علاوه بر افراد باید حقوق طبیعت هم در مسئله ایمنی مد نظر قرار گیرد. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر به آن بی توجهی شده است موضوع محیط زیست و توسعه پایدار است، مبحثی که در صنعت ریلی ذیل عنوان ایمنی نمود پیدا می کند. بنابراین در فرآیند برنامه ریزی ایمنی باید به درستی جایگاه محیط زیست تبیین گردد و مانع از آسیب های احتمالی به آن شد. چرا که صنعت حمل و نقل ریلی صنعتی پایدار از جهت کاهش آلودگی های ناشی از انواع حمل و نقل است. از این رو تعیین سازوکار فنی اجرایی پایدار در این راستا ضروری است.

ایمنی بخشی از فرهنگ است؛

همان طور که بیان کردم ایمنی مقوله ای مبسوط و دقیق است بنابراین باید در فرهنگ ما جایگاه خود را پیدا کند. حمل و نقل ایمن باید شرایط امنی برای کاربران و به خصوص کاربران آسیب پذیر مثل مسافرانی که معلولیت هایی دارند، فراهم سازد. برای این منظور لازم است با استفاده از ظرفیت رسانه های گروهی آگاهی و دقت نظر مسافران، مهندسان و مامورین فنّی گسترش یابد. با رسانه هایی که امروزه در دسترس است، می توان به خوبی در این موضوع اطلاع رسانی، آموزش و نهادینه سازی کرد.

شرکت ما هم در این باره کارهای خوبی را در هر دو حوزه کارکنان و مسافران انجام داده و برنامه هایی برای آینده دارد. امیدواریم بتوانیم بخشی از وظیفه مهم را به سرانجام برسانیم.

در پایان از شما تشکر می کنم که موضوعی را مورد توجه قرار داده اید که رسانه ها و مسئولین کمتر بدان عنایت دارند. امیدوارم صنعت ریلی بتواند در زمان مناسب به اهداف خود در این زمینه دست یابد و شرکت ما هم به عنوان پیشروترین شرکت در صنعت ریلی همچنان نقش اثرگذار خود را داشته باشیم. چرا که نوع ایمنی پایدار این صنعت یکی از تمایزات ویژه آن در ارائه خدمات سفر می باشد./

انتهای پیام

مطالب مرتبط

1139707b-92a0-4c07-a18a-a542065d3edc

حضور برجسته هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه ترابر ایرانیان در ششمین نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل و لجستیک

_MG_1604

برگزاری نخستین جلسه شورای مدیران ستادی هلدینگ توسعه ترابر با تأکید بر تحول و هم‌افزایی

شورای مدیران

در جلسه شورای مدیران مطرح شد: برنامه جهش به سمت لجستیک هوشمند و توسعه پرتفوی شرکتهای تابعه

11zon_cropped

دکتر میربلوکی سرپرست شرکت فارسیسان آسیا شد

تیتان کاور copy

تقدیر از کارکنان شرکت تیتان مارین کیش برای فعالیت در زمان جنگ تحمیلی/نسخه نویسی برای وصول مطالبات